OBD-koodit

Perustiedot On-Board Diagnosticin vikakoodeista.


  1. OBD-koodit
  2. Voimansiirto
  3. P0300

OBD-vikakoodi: P0300

Koska vikakoodi alkaa P-kirjaimella, se tarkoittaa voimansiirtoa (moottoria, vaihteistoa, vaihdelaatikkoa).

Koodin rakenne:

  • Järjestelmä: P = Powertrain (Voimansiirto)
  • Tyyppi: 0 = Yleisluontoinen
  • Alijärjestelmä: 3 = Sytytys, käynnistys, käymishäiriö
  • Vikakoodi: 00 = Tarkka kuvaus (Sylinterin 12 lisäys / aluehäiriö)

Koodin selitys suomeksi: Sylinterin 12 lisäys / aluehäiriö

Koodin selitys englanniksi: Cylinder 12 Contribution/Range Fault

Lisätietoja vikakoodista

Sama ongelma voi laukoa monta samansuuntaista vikakoodia. Vikakoodi ehdottaa, että yksi tai useampi sylinteri ei toimi normaalisti. OBD-II on sen verran älykäs järjestelmä, että se pystyy havaitsemaan hienoista heittoa siinä miten nopeasti kampiakseli liikkuu hyödyntämällä kampiakselin asentotunnistinta (kun moottori on käynnissä). Sylinterissä tapahtuva käymishäiriö aiheuttaa jonkin verran häiriötä kampiakselin pyörimisnopeuteen. Se siis aikaansaa tällaisen virheen. On normaalia, että joskus tapahtuu käymishäiriöitä, mutta moottori ei tietenkään pidä siitä jos sitä jatkuvasti murjotaan. Mikäli tämä vikakoodi päättyy numeroon nolla (0), käymishäiriö hyppii sylinteristä toiseen. Sikäli jos vikakoodin viimeinen numero on jokin muu kuin nolla, se numero kertoo tarkalleen mistä sylinterinumerosta on kyse — toisaalta tässä tilanteessa ongelma pystytään paikallistamaan, mutta mistä se johtuu? Se voi johtua esimerkiksi huonolaatuisesta polttoaineesta, jossa on liikaa alkoholia tai vettä, tai likaisesta polttonesteen injektorista.

Bingo! Minulla on ollut tämä vikakoodi. Tämä vikakoodi on saanut yhteensä 1113 Bingo!-huutoa.

Kommentit

  • Idea Man kirjoitti 14.9.2017 09.52: Ehkä vikaa sytytystulpassa tai sen johdossa, joten ensimmäiseksi kannattaa silmäillä josko löytyy halkeamia tai murtumia. Mahdollisesti vika on bensan ruiskusuuttimessa, esim. niin että se on tukossa.
  • Audi A1 1.0 TFSI 2016 kirjoitti 14.9.2021 11.26: Oireet:
    Epätasainen, tärisevä käynti ja tehojen lasku.

    Syy:
    Viallinen sytytyspuola. Itsellä koko puola oli sulanut joten vika oli helppo tunnistaa, mutta useammin osa vain lakkaa toimimasta. Vaihtoprosessi itsessään helppo ja nopea eikä osakaan maksa maltaita.

    Puolan lisäksi vaihdoin myös tulpat sillä sain myös vikakoodit P0301 & P0303.

    Ongelmat hävisi ja vikakoodit lakkasi tulemasta.
  • Roni kirjoitti 9.3.2024 13.02: Auto KIA Cerato Hatchback 2.0 Tyhjäkäynti ongelmaa kierrokset pomppi 1000-3000 ilman kaasun koskemista ja ei meinannu pysyä käynissä. Vikakoodiksi tuli 2 erillä lukialla P1166 , P0300 , P0303. Vikaa yritin etsiä Puolasta, Tulpista, Ilmamassamittarista, Tyhjäkäynti-säätöventtiilistä ja myös suutimista kaikki pelitti ja putsatuksi.. Mutta lopulta löyty vika ja vika oli Imusarjan tiivisteessä. Tiivisteestä oli palanen kokonaan poissa about 3cm kokonen palanen ja oli suoraan 3 sylinterin kohdalla ja sen takia oli myös vikakoodit P0300 ja P0303
Kirjoita uusi kommentti

Jos esimerkiksi haluat kertoa tarkemmin mikä oli vikakoodin P0300 aiheuttaja.